Skip to content
Kyano Digital

Tegenwoordig is het steeds belangrijker om een goed functionerende website te hebben voor je bedrijf. Om je bedrijf te blijven verbeteren is het belangrijk dat je ook je website blijft verbeteren. Een website is nooit helemaal af, daarom is het heel belangrijk dat je blijft zoeken naar nieuwe manieren om je website te verbeteren. Nu denk je misschien: “Leuk, mijn website blijven verbeteren. Maar hoe doe ik dat nou eigenlijk?” Daarom volgen hieronder een aantal tips zodat jij zelf je website simpel kan verbeteren.
 

Heet de bezoeker niet welkom

Het is onnodig om je bezoekers welkom te heten op je website. Het is vanzelfsprekend dat ze welkom zijn op je pagina, dit hoef je niet nogmaals te benadrukken. De meeste websites die beginnen met een welkom gebruiken hiervoor de H1 of H2. Dit is code taal voor de hoofdtitels. De hoofdtitels zijn heel belangrijk in de vindbaarheid op Google. Als je H1 en H2 aansluiten bij je website wordt je makkelijk gevonden. Zodra je hier “Welkom” neerzet gaat je vindbaarheid omlaag omdat dit niet specifiek toepasbaar is voor je website. Gebruik dus je H1 en H2 voor titels die bij je website passen en niet om mensen welkom te heten.
Probeer ook om je titels pakkend te schrijven. Zo is de bezoeker sneller geneigd om door te lezen en langer rond te klikken op je website.
 

Gebruik duidelijke Call to Action

Een Call to Action (CTA) is een element op een pagina die de bezoeker kan gebruiken om een actie te verrichten. Voorbeelden van CTA`s zijn:

  • Bestel hier
  • Telefoonnummer
  • Knop naar een offerteformulier

Een CTA is heel belangrijk in een website omdat je graag wil dat de bezoeker een handeling verricht. Het is dus heel belangrijk om je bezoeker goed te wijzen op deze CTA en het is nog beter om de bezoeker te proberen te verleiden om erop te drukken.
Zorg er dus voor dat deze CTA`s opvallen. Maak ze opvallend doormiddel van kleuren of tactische plaatsing. Het is van belang dat de bezoeker de CTA`s niet hoeft te zoeken maar dat ze direct zichtbaar zijn op de pagina. Kleurgebruik is een goed manier om de aandacht van de bezoeker te trekken. Wil je dus een opvallende CTA knop? Gebruik dan een kleur die opvalt in je website. Heb je dus veel blauw en wit in je website zitten, gebruik dan bijvoorbeeld de kleur oranje om je CTA knop te laten opvallen.
 

Gebruik bijschriften

Het is heel belangrijk om bij je belangrijke buttons bijschriften te plaatsen. Bijschriften zijn korte toelichtingen die uitleggen wat een bepaalde knop doet. Hierdoor neem je twijfel weg bij de bezoeker waardoor diegene zich prettiger voelt bij het gebruiken van je website. Als een bezoeker twijfel heeft bij het verrichten van een handeling op je website heb je grote kans dat de bezoeker de handeling niet verricht. Door bijschriften kan je deze twijfel wegnemen. Probeer deze bijschriften kort en helder te schrijven zodat de het direct duidelijk is voor de bezoeker wat er gebeurd bij het verrichten van de handeling.
 

Bouw vertrouwen op

Om je bezoeker langer op de website te houden is het heel belangrijk dat je het vertrouwen van deze persoon wint. Mensen zijn snel wantrouwend op het internet, daarom is het van belang het vertrouwen snel te winnen. Dit begint natuurlijk met een mooie strakke website maar er zijn extra tips die je kan gebruiken om je bezoeker snel te overtuigen dat jouw website vertrouwt is.
 

Recensies

Een veelgebruikte manier om vertrouwen te winnen is het plaatsen van recensies. Vraag bestaande klanten om een korte recensie te schrijven over jouw bedrijf zodat je deze kan plaatsen op de website. Bij het zien van recensies worden nieuwe bezoekers minder snel wantrouwend naar jouw website. Het plaatsen van niet helemaal positieve recensies kan ook een goed effect opleveren bij de bezoekers. Hierdoor kom je veel betrouwbaarder over en laat je zien dat niet altijd alles top gaat. Het is wel van belang dat je ook laat zien wat je aan deze negatieve recensie gaat doen.
 

Klanten

Een andere optie is het tonen van je klanten. Als de bezoeker ziet welke klanten jij hebt is er een grote kans dat dit meer vertrouwen schept.
 

FAQ

Ook het toevoegen van Frequently Asked Questions (FAQ) kan zorgen voor meer duidelijkheid en vertrouwen in je website. Bezoekers kunnen hier snel antwoord krijgen op veel gestelde vragen waardoor twijfel weggenomen kan worden.
 

Logo`s

Probeer als het voor jouw website van toepassing is je keurmerken te laten zien. De logo`s van bijvoorbeeld iDEAL of PayPal wekken snel vertrouwen op bij de bezoeker. Probeer deze direct naar voren te laten komen in je website.
 

Contactgegevens

Het is ook van belang dat de bezoeker direct ziet wat je contactgegevens zijn. Zo weet de bezoeker direct waar je bedrijf zit en hoe er contact opgenomen kan worden. Hierdoor voelt de bezoeker zich veiliger bij het bezoeken van je website. Mocht er iets niet goed gaan, dan kan de bezoeker snel contact met je opnemen om het probleem op te lossen of vragen te stellen.
 

Schrijf originele en toepasselijke titels en meta-descriptions

Titels en meta-descriptions zijn heel belangrijk in de vindbaarheid van Google. De titel zie je boven de groene URL in Google, de meta-description is de beschrijving onderaan.

Veel pagina`s gebruiken nog de automatisch ingestelde titel en meta-description. Vaak krijg je dan de titel van het bericht en de naam van de website. Probeer de titel en meta-description voor elke pagina slim in te vullen. Kijk naar de pagina en bedenk waarom de bezoeker hierop moet komen. Wat is het doel van je pagina. Zo kun je tot een originele titel en meta-description komen. Hierdoor krijg je een hogere score in Google en heb je kans dat bezoekers eerder op je pagina klikken.
 

Houd het simpel

Op het internet en vooral in webdesign zijn er veel geschreven en ongeschreven regels op het gebied van inrichting van je website. Er zijn bepaalde aspecten in websites waar mensen gewend aan zijn geraakt. Daarom raad ik het ook zeker af om hier vanaf te wijken. Probeer je pagina niet anders te maken om anders te zijn. Natuurlijk kan je kleine dingen anders doen dan andere websites, maar probeer het zo bescheiden mogelijk te houden. Een bezoeker vindt het niet prettig als hij of zij niks kan vinden op de website. Hieronder volgen een aantal simpele regels die je eigenlijk altijd moet toepassen in je website.
 

Gebruik witruimte

Hierdoor schep je structuur en overzicht. Zo wordt de pagina niet onoverzichtelijk en druk waardoor het fijner is in gebruik.
 

Maak je logo direct je “home” knop en zet hem bovenin bij je menu

Gebruikers zijn er inmiddels aan gewend dat het logo in het menu ook fungeert als de home knop. Het is overbodig om nog eens extra “home” in je menu te plaatsen.
 

Zet je menu op elke pagina op dezelfde plek

Gebruik voor elke pagina hetzelfde menu zodat bezoekers zeker weten dat ze nog op jouw pagina zitten. Zo voorkom je onduidelijkheden.
 

Zet je zoekfunctie bovenin

De zoekfunctie staat eigenlijk altijd bovenin de pagina. Probeer deze regel te gebruiken op jouw website.
 

Zorg dat de bezoeker altijd weet waar hij of zij zich bevindt

De bezoeker moet altijd weten waar hij of zij zich bevindt. Zo weet de bezoeker ook de weg terug. In het menu kan je de kleur aanpassen voor de pagina zodat de bezoeker weet op welke pagina hij of zij zich bevindt.
 

In het menu bij de NOS zie je dat je op de “Nieuws” pagina zit. Door de rode streep onder de tekst is dit duidelijk gemaakt.
 

Zet de links naar de voorwaarden, privacyverklaring of de disclaimer in de footer

De footer is het onderste deel van de pagina. Hierin staan over het algemeen de contactgegevens en de documenten van privacy of disclaimer.
 

Zorg ervoor dat je belangrijkste taak op je website direct naar voren komt op de homepagina

Je website heeft een doel. Dit kan het verkopen van een product zijn of het aanvragen van een offerte. Zorg ervoor dat de bezoeker dit direct naar voren ziet komen.
Met deze tips zorg je ervoor dat de bezoeker zich snel thuis voelt in je website. Hierdoor hoeft de bezoeker zich niet aan te passen aan jouw website.
 

Analyseer je website

Door gebruik te maken van Google Analytics kan je een inzicht krijgen in de data van je website. Met Google Analytics kan je zien welke pagina`s goed bezocht worden en welke niet, je kan zien hoelang bezoekers op je website zitten en nog veel meer. Het is zeker de moeite waard om even op Google Analytics te kijken hoe jouw website functioneert.
 
[pods name=”cta” slug=”/” template=”CTA-boven-footer”]

Delen:


Kyano Digital