Controlpanel
Webmail
Status
Academy

Verbeter je contactformulier op jouw website

Bijna elke website heeft wel een contactformulier. Via een contactformulier kunnen bezoekers contact opnemen met jou. Dit is dus een hele belangrijke locatie op je website. Helaas zijn contactformulieren niet altijd goed opgezet waardoor gebruikers het formulier niet invullen. Om dit te voorkomen geven we hieronder een aantal tips die je kan toepassen op jouw website. Zo weet je zeker dat jouw contactformulier wel succesvol is!

 

Less is more

Een contactformulier moet snel en gemakkelijk zijn. Bezoekers hebben er een hekel aan om veel gegevens in te vullen op een webpagina. Hierdoor is het van belang dat het contactformulier kort en krachtig is. Probeer dus alleen de echt nodige informatie te vragen. Hoe minder velden hoe beter. Zo kunnen klanten snel contact opnemen en ergeren ze zich niet tijdens het invullen van het formulier.

Kijk dus wat voor jou van belang is om te weten. Houd het basic en gebruik zo min mogelijk velden. Vaak is een naam, e-mailadres en bericht al genoeg. Maak het je bezoeker dus gemakkelijk en vraag niet naar allerlei randzaken die niet noodzakelijk zijn.

 

Vraag geen telefoonnummer

Bij het invullen van een contactformulier is het van belang dat je informatie vraagt die nuttig is voor jou. Veel mensen vinden het niet fijn om persoonlijke informatie in te vullen. Ze weten niet precies wat er met die informatie gebeurd. En geef ze eens ongelijk.

Daarom is het ook belangrijk dat je niet om een telefoonnummer vraagt. Mensen houden dit vaak liever privé. Ook zijn er veel betere manieren om mensen te bereiken dan via de telefoon. Vaak zijn mensen druk waardoor het opnemen van een telefoon niet altijd lukt. Vraag daarom liever naar een e-mailadres. Dit is niet zo persoonlijk als een telefoonnummer en mensen kunnen reageren wanneer ze dat zelf willen. Zo voorkom je ergernis bij de mensen. Mocht het voor jou wel nuttig zijn om een telefoonnummer te vragen? Kijk dan of je het veld waar je om een telefoonnummer vraagt optioneel maakt. Zo kan de bezoeker zelf kiezen of hij of zij een telefoonnummer achterlaat.

 

Geef een reden

Bezoekers vullen niet zomaar een contactformulier in. Sterker nog, je moet ze overtuigen om een contactformulier in te vullen. Daarom is het belangrijk dat je bezoekers een reden geeft. Vertel de bezoeker dus wat ze terug krijgen voor het invullen van het contactformulier. Probeer de bezoeker dus te belonen voor het invullen van een contactformulier. Hierbij kan je denken aan een vrijblijvende offert of bijvoorbeeld een demo. Zo geef je de bezoeker een reden om het contactformulier in te vullen. Probeer dus te bedenken wat jouw toegevoegde waarde is zodat je de bezoeker iets terug kan geven. Want een contactformulier invullen voor de lol, dat doet bijna niemand.

 

Bouw vertrouwen

Bezoekers zijn van nature al wantrouwend als ze voor het eerst op je website komen. Ze weten niet wie jij bent en wat jij precies doet. Ze weten ook niet wat jij precies met de informatie doet die zij invullen. Daarom is het heel belangrijk dat je vertrouwen wekt met je contactformulier. Vertel de bezoeker wat er met de informatie gebeurd die ingevuld wordt. Zo stel je de bezoeker gerust. Als extra steuntje in de rug kan je vermelden hoeveel mensen het formulier al hebben ingevuld. Zo weet de bezoeker dat er anderen zijn geweest die dit ook hebben gedaan waardoor het wantrouwen sneller afneemt.

Vertel wat ze kunnen verwachten en wat er gebeurd met de informatie. En nog belangrijker, voldoe aan de verwachtingen. Zo maak je de bezoeker blij en kom jij er als bedrijf positiever uit.

 

Maak een strak ontwerp

Bij een goed contactformulier is het zeker belangrijk dat het er strak en modern uitziet. Om bezoekers over te halen om het formulier in te vullen moet het visueel aantrekkelijk zijn. Probeer het simpel en duidelijk te houden. De bezoeker moet aangetrokken worden tot het formulier en niet afgeleid worden door allerlei content er om heen. Probeer genoeg witte ruimtes te gebruiken zodat het duidelijk en overzichtelijk is. Denk om je kleurgebruik en probeer mensen te sturen naar waar ze moeten kijken. Maak de verzendknop opvallend zodat dit voor de bezoeker niet te missen is. Deze kleine toepassingen kunnen een groot verschil maken in de visuele aantrekkelijkheid van de pagina.