Skip to content
Snelwebcenter
design | web | app
Samenwerken

Twee geleden kregen wij een interne communicatie training van Richard de Vries. Tijdens deze interactieve training hebben we het gehad over het belang luisteren naar elkaar, de juiste mindset hebben en de verschillen tussen verbale en non-verbale communicatie. Vorige week hadden we nog een training; in deze bijeenkomst kregen we tips over het voeren van een professioneel telefoongesprek:

1. De fases van een telefoongesprek

Ieder telefoongesprek kent drie fasen: van Contact naar Interactie naar Afsluiting, of te wel CIA. Bij contact (C) focus je op het gesprek; met wie praat je en waar gaat het belletje over. Tijdens de interactie (I) draait het om luisteren, doorvragen en samenvatten. Ook is het belangrijk om netjes het telefoongesprek af te sluiten (A), door bijvoorbeeld afspraken met de andere partij.

2. Focus behouden

Ook lichtte Richard toe hoe belangrijk focus is tijdens het voeren van een telefoongesprek. Tijdens het bellen moet alle aandacht naar de beller gaan. Reageren op berichten, e-mails of collega’s volgt na het telefoongesprek. Het is dus belangrijk om niet te gaan multitasken. Hierdoor voorkom je misverstanden.

3. Do’s en don’ts

Door middel van een rollenspel leerden wij de do’s en don’ts met betrekking tot het voeren van telefoongesprekken. We bespraken de veelvoorkomende fouten en zochten gezamenlijk naar de juiste manier van communiceren. We hebben geleerd om goed te luisteren, door te vragen en te samenvatten tijdens het bellen met andere partijen.

De training was erg zinvol. Hiermee hebben we stappen gezet in de persoonlijke ontwikkeling van onze collega’s. Door de training van Richard kunnen we onze klantgerichtheid versterken!

Meer weten over Richard en zijn diensten? Ga dan naar zijn website en neem contact met hem op!

Deel dit artikel:


Laatste nieuws