Skip to content
Kyano Digital

Duurzaam ondernemen is niet alleen belangrijk maar tegenwoordig ook een hot topic. Zowel individuen als bedrijven zijn zich steeds meer bewust van hun footprint, vervuiling en klimaatverandering. Steeds meer klanten zien het belang in van duurzaamheid, maar hoe speel je hierop in?  

Wat is duurzaam ondernemen?

Duurzaam ondernemen betekent dat je bedrijf bijdraagt aan een betere toekomst voor de wereld. Je gaat daarbij op zoek naar een evenwicht tussen economische, ecologische en sociale belangen. Het begrip maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) staat vaak centraal als we het hebben over duurzaam ondernemen. Waar duurzaam ondernemen zich vooral richt op het klimaat, kijken wij bij MVO ook naar het belang voor mensen. In de praktijk overlappen deze twee vormen van ondernemen elkaar.

Voordelen van duurzaam ondernemen

Volgens de Sociaal Economische Raad moet duurzaam ondernemen een hoofdactiviteit van elke onderneming zijn en een groot deel van de bedrijfsvoering uitmaken. Beginnen met duurzaam ondernemen is niet altijd even makkelijk, maar er zitten daadwerkelijk veel voordelen aan het implementeren van duurzaam ondernemen in je bedrijfsvoering:

Kostenbesparing

Investeren in duurzame bedrijfsmiddelen leidt – naast milieuwinst – vaak ook tot kostenbesparing. Denk aan investeren in een duurzame vorm van energie of bijvoorbeeld het uitvoeren van een duurzaam personeelsbeleid. Je kunt bovendien in aanmerking komen voor allerlei subsidieregelingen, waardoor overstappen op duurzame bedrijfsmiddelen nog aantrekkelijker wordt.

Beter imago

Een groen imago draagt tegenwoordig bij aan het succes van een bedrijf of merk. Als je goed inspeelt op duurzaamheid als bedrijf ontwikkel je een beter imago. De Nederlandse burger vindt dat de verantwoordelijkheid voor MVO namelijk voor een groot deel bij bedrijven ligt. Om deze gedachtes weg te nemen bij potentiële klanten is het dus belangrijk om dit onderwerp serieus te nemen.

Gedreven medewerkers

Door duurzaam te ondernemen kun je een werkgever worden waar potentiële werknemers graag komen werken. Steeds meer jonge werknemers nemen de duurzaamheid van een bedrijf mee in hun afwegingen. Veel werknemers zoeken zingeving in hun werk. Je trekt dus niet alleen betere mensen aan, ze zullen ook gemotiveerder zijn.

Interessante partner voor overheden en investeerders

Ook overheden en investeerders werken graag samen met bedrijven die milieubewust ondernemen. Duurzaamheid is een belangrijk punt bij het aangaan van (langdurige) partnerships. Bedrijven met een groen profiel hebben al snel een streepje voor op bijvoorbeeld concurrenten.

Betere marktpositie

Als ondernemer wil je je onderscheiden van je concurrenten. Een bedrijf dat zich actief bezig houdt met duurzaam ondernemen onderscheidt zich van de rest. Een bedrijf dat staat voor een betere toekomst kan eerder rekenen op sympathie van potentiële klanten en investeerders.

Benieuwd naar wat wij doen om duurzaam te ondernemen? Lees dan ons artikel over onze bijdrage aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Delen:


Kyano Digital